All for Joomla All for Webmasters
divatmarketing 2018

Divatmarketing - A kiskereskedelem átalakulása várható 2018-ban

Élményszerű lesz a vásárlás a divat üzletekben

A fejlettebb országokban zajló történések sokszor előrejelzik számunkra az eseményeket, ami azért jó, mert felkészülhetünk rájuk. Érdemes tehát odafigyelni, hogy mi a helyzet Amerikában, Ázsiában vagy Nyugat-Európában. A kiskereskedelem területén az utóbbi években körvonalazódott néhány olyan technológiai innováció, melyek mára elkerülhetetlenné váltak a divattal foglalkozó vállalkozások számára is. Felismervén a lehetőséget és megfelelően kihasználva a mesterséges intelligenciától a blokkláncon át több fontos innováció segíthet a divatiparnak is hatékonyabbá tenni a folyamatokat, növelni a felhasználói élményt és modernebb ajánlatokkal előállni.

A Credit Suisse becslései szerint tavaly 200%-kal több fontos építőipari kereskedő zárta be üzletét, mint egy évvel korábban, így a 2017-es év az amerikai kiskereskedelemben üzletzárások szempontjából még rosszabb volt, mint a 2008-as pénzügyi válság idején. Valójában sok üzlet most is azért zárt be, amiért eddig bármikor - egyszerűen nem felelnek meg a vevők szükségeinek és igényeinek. Ám olyan piaci helyzetben, amikor a fogyasztók számtalan lehetőséggel élhetnek és a piaci feltételek egyre ingatagabbak, az új technológiák segíthetnek a márkák és a kiskereskedők számára az üzleti hatékonyság növelésében, az általános felhasználói élmény és értékteremtés javításában. Nem javasolt azonban ismeretlenül, tapasztalatlanul fejest ugrani a bizonytalan lábakon álló, akár nagynak tűnő, feltűnően reklámozott ígéretekbe, hiszen amíg nincsen elég gyakorlati példa, addig semmiről sem lehet kijelenteni, hogy megállja a helyét és tényleg hasznos.

A Blockchain, azaz a blokklánc például manapság egy nagyon felkapott és divatos tecnológiai újdonság, ám amilyen vonzónak tűnhet, olyan óriási veszélyeket rejt magában. A blokklánc lényegében egy virtuális és nyilvános pénztári főkönyv, egy új fizetési rendszer, amely több új, virtuális fizetőeszközzel, így a legismertebb Bitcoin „pénzzel” történt fizetéseket, „pénzmozgásokat” gyűjti és tárolja. A blockchain és a Bitcoin kitalálásánál a fő motiváció az volt, hogy legyen egy központi, állami ellenőrzés nélküli fizetési rendszer, így kikerülhetők, elhagyhatók a pénzügyi felügyeletek, a banki díjak, és bonyolult utalási azonosítások. Nagy előnye tehát, hogy sokkal egyszerűbbek és olcsóbbak (bár már emelkednek) a fizetési műveletek, ámde visszaélésekre ad lehetőséget, hiszen utalásaink és a rendszerbe kerülő adataink teljesen nyilvánosak. A Bitcoin feltalálója rejtőzködik, semmi konkrétum nem ismert róla, olyan pletykák is keringenek, hogy kormányzati megbízásra dolgozott. Annyi bizonyos mindössze, hogy egy számítógépes programozói csapat áll az egész rendszer elindítása mögött. A kriptovaluták is „pénznemek”, ezért van a hagyományos pénzekhez viszonyított árfolyamuk, mely gyorsabban és kiszámíthatatlanabbul változik, mint a széljárás. Nemrégiben ez a virtuális pénz még ismeretlen volt, most éppen irreálisan magasnak mutatkozik az értéke, ám felmerül a kérdés, kinek tudom eladni és mit vehetek rajta? Néhány bank azonban felkarolni látszik az ötletet és egy közös blockchain szabályrendszer megalkotásán gondolkodnak, ámde akkor éppen a lényeg látszik elveszni, a központosítás és szabályozás mentessége. Mindenesetre a portfolio.hu cikke szerint főként inkább befektetési, tőzsdei ügyletekben használatos, amit alátámaszt az is, hogy egy kezemen meg tudom számolni, hány interneten fellelhető magyarországi üzletet találtam, ahol fel van tűntetve, hogy Bitcoin elfogadóhely és bitcoin-ban is van megadva ár. Na persze ez előfordulhat azért is, mert olyan magas az e-pénz értéke éppen, hogy nincs belőle olyan kicsi címlet, amivel hétköznapi dolgokat venni lehetne, ámde akkor ismét ott tartunk, hogy mire is jó valójában.

Az olyan platformok szárnyalása, mint az Amazon, Alibaba, JD.com, vagy Zalando feladta a leckét a divat márkáknak is. Amíg sok márka kétkedve fogadja a bármilyen együttműködést ezekkel a behemótokkal, egyre többen csatlakoznak hozzájuk valamilyen formában, hiszen erős értékesítési csatornává váltak a divatvilágban is. A hajlandóságot elsősorban az váltotta ki, hogy rádöbbentek, hogy nem csupán az iparági konkurensekkel kell versenyezni, hanem ugyanúgy a közösségi felületekkel, online videós oldalakkal, hiszen ezek függőségi szinten elvonják a felhasználók figyelmét.

„A divatipar nagy lehetősége, hogy értéket teremt és személyre szabja a vásárlási folyamatot" - mondta Robert Burke, egy kiskereskedelmi tanácsadó cég vezetője. Valójában a divatcégek, amelyek hatékonyan alkalmazzák a megfelelő technológiákat, képesek lesznek fokozni versenyelőnyüket a termékek és vásárlási élmények személyre szabásával, valamint a gyártási és logisztikus folyamatok finomításával, amelyek nagy hatást gyakorolnak a költségvetésre. Egyelőre azonban a divat világában még nagy lemaradások vannak ebben a témában. „Még csak kapargatjuk az olyan lehetőségek felszínét, mint a virtuális valóság, vagy a mesterséges intelligencia.” – jelentette ki Doug Stephens, aki egy könyvet írt a kiskereskedelmi értékesítés jövőjéről. 

A mesterséges intelligencia az utóbbi években az üzleti élet egyik legnagyobb technológiai fejlesztésévé vált. Legtöbbször számítógéphez párosítják és azt a fajta automatizáltságot jelenti, amikor egy mesterségesen létrehozott tárgy állandó emberi beavatkozás nélkül képes válaszolni környezeti behatásokra. A hvg.hu cikkében olvasható, hogy bár nem mindenhol tudatosan, de szinte mindenütt jelen van a mesterséges intelligencia, hiszen minden cég használ olyan eszközöket, okostelefonokat, közösségi felületeket, melyek működésében már ott van a mesterséges intelligencia. Akik pedig nem haladnak az új eszközök és technológiák irányába, lemaradnak a többiekhez képest. Az AI (mesterséges intelligencia) többek között arra is használható, hogy a divatmárkák és a kiskereskedők számára segítséget nyújtson az eladások előrejelzésében és a kapacitás tervezésében. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók élvezhetik a jobb termék-elérhetőséget és gyorsabb, pontosabb szállítási előnyöket. A McKinsey & Company által 2017-ben végzett megállapítások szerint az AI-alapú megközelítés akár 50%-kal is csökkentheti a téves értékesítési jóslatokat, miközben a 20-50 százalékos készletcsökkentés is megvalósítható. A kiszállításoknál mutatkozó előnyei mellett az AI segítséget nyújt a könnyebb böngészési élmény kialakításában és az ügyfélmegtartás javításában. Az online platformok, mint az Amazon, az Alibaba, a JD.com és a Zalando az AI fejlesztéseket használják, hogy pontos termékkeresési eredményeket hozzanak létre és a vásárlóknak egyénre szabott virtuális kirakatokat jelenítsenek meg egyedi tulajdonságaik és preferenciáik alapján. "A kiskereskedők felhasználhatják az adatokat, hogy a vevők számára könnyebben elérhetővé tegyék kedvelt termékeiket és személyre szabott élményt nyújtsanak, ami növeli a konverziót, megismétli a vásárlást és megteremti a hűséget" - mondta Karen McCormick, a Beringea VC vezető befektetési tanácsadója.  

Egyre több neves kozmetikai cég olyan kiterjesztett valóságot teremtő alkalmazásokat kínál, amely kényelmesebbé teszi a fizikai termékek tesztelését a boltokban. Ez egy olyan lépés, ami működik: több mint 20 millió felhasználó töltötte le a L'Oréal Makeup Genius alkalmazását, amelynek AR (kiterjesztett valóság) funkciója lehetővé teszi az emberek számára, hogy teszteljék a szépségápolási termékek kombinációit a telefonjukon. A Google Playen is elérhető Meitu nevű Beauty app nagyban segítette az értékesítést a Charlotte Tilbury számára: a 2017-es alkalmazást letöltők 13 százaléka nyomta meg a "Vásárlás" gombot. 

Egyes divatmárkák már kezdik felfedezni a lehetőségeket. 2017 januárjában a GAP bemutatta az Avametric által a Google-lal együttműködve kidolgozott programját, egy digitális öltözőt, amely lehetővé teszi a vevők számára, hogy akár az otthonukban „felpróbáljanak” ruhákat anélkül, hogy be kellene lépniük egy üzletbe, vagy próbafülkébe.  Az amerikai Warby Parker szemüvegmárka az arcfelismerés és a kiterjesztett valóság kombinációját használja, így az ügyfelek láthatják, hogyan néznek ki a különböző keretekben. 2018 januárjában az Amazon szabadalmaztatott egy olyan okostükröt, amely a képernyőn ráhelyezi a ruhákat a felhasználókra, hogy segítsen stylingolni, megtervezni a megjelenésüket. Azáltal, hogy az ügyfelek gyakorlatilag képernyőn felpróbálják a ruhákat, lehetővé teszi, hogy sokkal több ruhát próbáljanak, ami azt jelenti, hogy az ügyfelek nagyon könnyen meggyőzhetők, hogy több ruhadarabot fedezzenek fel, mint általában az üzletben tennék. Mellette a megismert felhasználói preferenciák alapján további ruhákat is javasolhat a program a vevőnek, amelyek éppen most népszerűek, így lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy szélesítsék látókörüket, észrevegyenek valami olyasmit, amire nem is jutott eszükbe rákeresni. Ami az online kiskereskedőket illeti, ez a módszer csökkentheti a visszaküldött termékek számát, ami egy jelentős iparági probléma. 

Tavaly áprilisában a Zara 65 ezer nm-en megnyitotta legnagyobb és első olyan üzletét Madridban, ahol önkiszolgáló kasszák működnek. A személyi érintkezés nélküli fizetés segít a pénzforgalom zavartalan és gyors lebonyolításában, mert megelőzi a hosszú sorokat a kasszáknál. Mégis, a kiskereskedők fele még mindig nem bízik az érintőkártyás fizetésekben, bár az "Érints és menj" kiadások az elkövetkező négy évben várhatóan több mint 300 százalékkal fognak növekedni a brit Barclays bank szerint.     

2018-ban kétféle bolt lesz: az egyik a kényelemre helyezi a hangsúlyt, ahol a vásárlóknak az a lényeg, hogy odamenjenek és megvegyenek valamit. A másiknak sok tennivalója lesz az élményteremtéssel. Az írországi Primarkhoz hasonló kiskereskedő szemében a kényelem mindig fontosabb. Az olyan luxus márkák, mint például a Burberry, inkább a vevői élményre összpontosítanak. Az is elképzelhető, hogy egy márkáknak két üzleti modellje lesz. Ha több helyszínnel rendelkező nagy kiskereskedésről van szó, akkor kiemelheti a legismertebb, legpatinásabb, legnagyobb boltját flagship store-nak, ahol az élményszerzésre fókuszál, illetve egy másik üzletében a kényelmes vásárlást valósítja meg.  

Kínában a KFC éttermeiben arcfelismerő rendszer használatával lehet fizetni az ételekért. A Walmart egy olyan rendszert szabadalmaztatott, amely az arcfelismerést használja a vevői elégedettség különböző szintjeinek meghatározására. Az Union Pay bevezette az arcfelismerés alapú fizetési rendszert. A kínai JD.com pedig nemrégiben bejelentette, hogy több száz eladó nélküli üzletet nyit, amelyek az arcfelismerő technológiát használják fel a vásárlók mozgásának követésére, a termékek kiválasztására. A vásárló bemegy a boltba, megfogja amire szüksége van és távozik.  Az arcfelismerő eszköz, amely csúcskategóriás kamerákhoz kapcsolódik, lehetővé teheti a személyzet számára, hogy javítsák szolgáltatásaikat betekintést nyerve az ügyfelek online és offline profiljába. "Az arcfelismeréses rendszer egy megbízható háttéradatbázist nyújt. Összegyűjti az ügyfelek múltbeli vásárlásait, szállítási címeit, hogy merre járnak a világban. Mindent eltárol." - mondta Robert Burke, aki az egyesült államokbeli multimárkás kiskereskedő, a Bergdorf Goodman korábbi divat- és PR alelnöke volt. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy ne kelljen olyan nagy mértékben az alkalmazottakra, a bolti eladókra, értékesítőkre támaszkodni, hiszen különösen a kiskereskedelemben nagyon nagy a vándorlás, a munkahelycsere a munkavállalók részéről.       


 

A fotó forrása: cms-connected.com

Cimkék: : bebe divat, divat, fashion, bebe fashion, divat 2018, divatmarketing